Miyajima

9 september 2015 - Miyajima, Japan

Miyajima is een eiland dat in de Japanse binnenzee ligt niet ver van Hiroshima. De naam betekent Schrijneiland. Het eiland is bekend vanwege de Itsukushima Schrijn, de bekende drijvende poort die menig ansichtkaart uit Japan versierd heeft. Bij hoog water lijkt het een drijvende poort maar hij staatgewoon vast in de grond.

Om dit eiland te bereiken vanuit Hiroshima moet je vanuit het hotel met de bus naar het treinstation. Daar stap je op de trein voor een halfuurtje om vervolgens over te stappen op een veerboot. Het kost wat tijd maar het is zeer de moeite waard. Ook voor Hilde zat er weer genoeg avontuur in deze reis. Roltrap, metro, trein, veerboot en daar hield het avontuur niet bij op.

Op het eiland zijn we als eerste naar de boedistische tempel, de Itsukushima Shrine gelopen, deze tempel staat op palen boven het water en die bekende poort staat er voor. Onderweg kom je loslopende herten tegen, die zijn hier heilig. Ze zijn vrij tam, ze bedelen voor lekkers ook al mag je dat niet geven. Als eerste komen we die poort tegen die nu niet in het water staat omdat het eb is en dan kan je naar die poort toelopen. En dat is ook met de tempel het geval. Na dit te hebben bekeken en de nodige foto's hebben gemaakt gaan we een stuk lopen over het eiland en door het bos  de berg op. Een hele leuke, romantische wandeling. Mooi groen, een mooi stromend riviertje en onderweg komen we een bidplaats tegen met een poort waarop stenen liggen die geplaatst zijn door voorbijgangers.

Na 20 minuten lopen komen we aan bij de Miyajima Ropeway, een kabelbaan die ons in twee etappes naar de top van de heilige berg, Mt. Misen, brengt. Na een spannende reis worden we verwelkomd door een schitterend uitzicht over de Japanse Binnenzee. We waren vrij laat boven en konden niet te lang blijven. We hebben na deze letterlijke en figuurlijke hoogtepunt de weg naar beneden opgepakt. Wat wel leuk was is dat toen we weer langs de tempel en de Shrine liepen stonden deze nu wel onder water en kon Alex nu ook deze foto's maken.

Weer terug op het vaste land, naar het hotel, eten, koffie en naar bed. De volgende dag gaan we op weg naar een dagje strand....