Fietsend tussen de rijstvelden.

30 september 2015 - Ubud, Indonesië

We hebben ons op het laatste moment nog aangemeld voor een fietstocht. Eigenlijk al iets te laat want we hadden dan al om 8 uur opgehaald moeten worden en dat gingen we niet halen. We vroegen of ze ons iets later konden ophalen, dat kon en zo hadden we onze eigen Tour met 2 begeleiders. Voor de gids die ons van alles vertelde en achter ons iemand die je de berg kon opduwen als het niet zelf lukte.

Alex was in eerste instantie bang dat het een te zware tocht zou worden met veel hoogte verschillen en drukke wegen met auto's enzo. Maar dat viel heel erg mee, het was een relaxte fietsroute door stukjes bos afgewisseld met rijstvelden. We kwamen overal tempels tegen. En er zijn nogal veel tempels op Bali, Bali wordt ook wel het eiland van de 1000 tempels genoemd. Dat geloof ik wel, een heleboel huizen hebben hun eigen tempel. Er staan ook overal kleine tempels of offeringsplaatsjes. Bij huizen, winkels, aan de straat, bij een beeld maar ook langs de rijstvelden. De kleine tempels langs de rijstvelden zijn natuurlijk om de goden goed te stemmen en een goede oogst te krijgen.

Via smalle padjes, afdalingen, klimmetjes, en bebost gebied kwamen we bij een groot hindoe tempel. Hier hadden we een korte break en een uitleg over de tempel en de hindoe religie op Bali. Ons werd verteld over Brahma de schepper, Vishnu de beschermer en Shiva de vernietiger en dat tempels gebouwd worden speciaal voor een van deze goden en in deze tempels worden deze goden bij bepaalde gelegenheden geëerd (in gebrekkig Engels en dat was niet altijd goed te verstaan). Hier hebben ook kennis gemaakt met de Banyan tree, een heilige boom. Het is een bijzondere boom omdat het een plant is die bovenop een andere plant groeit. De stam bestaat uit een heleboel stammen en zo ontlstaan er "tunnels" waar bijvoorbeeld kinderen doorheen kunnen kruipen.

Na de korte break weer verder op de fiets en zijn we langs de eerste rijstvelden van de dag gereden. Schitterend om mee te maken. Overal groene velden om je heem. Sindsdien zegt Hilde ooooooooh als ze weer van die groene rijstvelden ziet. Het tempo lag niet hoog, was goed te doen en op momenten vonden we het zelfs te langzaam maar daardoor kon je wel goed om je heen kijken. We zijn langs een eendenboerderij gefietst, dat was wel heel schattig. Tientallen kleine eendjes die in een kanaaltje zwommen. Mensen die zichzelf, de brommer aan het wassen waren. En ook veel rijstboeren die met hun voeten in het water stonden om de rijstenplantjes te planten of een stuk verder aan het oogsten waren. Allemaal hele vriendelijke boeren die ook wel op de foto wilden.

Hoewel Hilde fietsen thuis erg leuk vindt was het hier iets minder. Ze zat achterop waar ze thuis altijd voorop zit. Het was best warm en doordat ze achterop zat kreeg ze ook weinig wind mee. En wat soms ook vervelend voor haar was, dat de grond erg hobbelig was en daar had ze aan het einde van de tocht ook veel last van. Ze was dus ook erg blij toen we vlak voor het einde onze laatste stop maakte bij een echt balinees huis. Het huis was van de tweede gids; die nam ons mee naar binnen en stelde ons aan een aantal familieleden voor. Het is huis is verdeeld in meerdere gebouwen en elk gebouw heeft een speciaal doel. In een gebouw woont het gezin met jonge kinderen, in andere wonen de oudjes, de keuken is apart, in het midden is een buitenhuiskamer voor bijzondere gelegenheden en er is een plek met kleine tempels om de overleden voorouders te eren.

De fietstour hebben we afgesloten bij de eigenaar van het fietstourbedrijf, Banyan Tree Bike Tours.  We werden getrakteerd op een heerlijke maaltijd. Met rijst, gado gado, saté, tempe en andere heerlijke Balinese heerlijkheden. Waarna we weer werden thuisgebracht met het busje.