De grote buddha, de trein en het weer.

31 augustus 2015 - Kamakura, Japan

Maandag 31 aug.

Vanochtend wakker geworden, opgestaan, broodjes gesmeerd en de dag doorgenomen. Vandaag gaan we de toerist uithangen, vandaag gaan we naar de grote buddha.

Voor dat ik over de buddha en de omliggende tempels begin is het even handig te vermelden dat we hier bijna alles per trein doen. Op onze eerste kennismaking in Tokio na rijdt alles perfect en op tijd. Er is een soort van Japanse NS en daarnaast tal van kleinere privé bedrijven die bepaalde lijnen exploiteren. De trein komt dus bijna overal zelfs voor onze deur wat eigenlijk een winkelstraat is waar de lokale stoptrein door heen boemelt. Het ziet er charmant uit maar als je wilt slapen begin je het boemeltje te vervloeken. Van 06:30 tot 00:30 rijdt de trein, buiten de spits ongeveer elk kwartier. In slaap vallen is best lastig.

Terug naar de Daibatsen, de grote buddha. De grote buddha is imposant. Het terrein er om ziet er opgeruimd uit en, hoewel er genoeg volk is, oogt het toch rustig.....alles is zen. Bij de buddha hebben we wat plaatjes geschoten  en rondje om het terrein gelopen en tot slot heeft Lies ter nagedachtenis aan Chris en aan world peace and happiness een wierook aangestoken.

Nadat Hilde een goedkeurend knikje van de buddha had gekregen (fotobewijs wordt nog geleverd) zijn we via smalle straatjes in gezellige woonwijken gaan lopen naar de Zenbaitsen Shrine/tempel. Onderweg viel het me op dat je overal borden tegenkomt met wat te doen bij een tsunami (bij alle dorpjes langs de kust schijnt dit voor te komen, het is een reël gevaar dat zomaar zou kunnen gebeuren). Eenmaal bij de tempel aangekomen zijn we gaan rond struinen. Er hingen plankjes met boodschappen erop en ergens anders waren stukjes papier met geschreven berichtjes om ijzerdraad heen gevouwen. Ook hier hebben we wierook aangestoken. Ditmaal ter nagedachtenis aan Toon en wederom world peace and happiness.

Hierna hebben we een speeltuin bezocht voor Hilde, daarna iets gegeten en terug naar onze kamer met trein! Morgen weer met de trein, naar Hakone.

1. Sacha:
    Leuk verhaal...
  2. Joke scheij:
    4 september 2015
    voor mij is net of jullie in Thailand zijn, ook daar zijn veel van die beelden en Tempels.
    leuk hoor om jullie verhalen te lezen.
    groetjes, Joke xx
  3. Ria:
    4 september 2015
    Fijn dat het vervoer naar waar je naar toe wilt zo goed geregeld is. Zal dadelijk in andere landen vast anders worden. En ontroerd dat jullie ver weg aan Chris maar ook aan Toon denken
  4. Nora en Fred Kuit:
    4 september 2015
    tot dusver genieten wij van jullie reisverslagen. Het lijkt net alsof wij er ook bij zijn. Ga zo door.
    groetjes, Nora Fred
  5. Colinda:
    4 september 2015
    Leuk verhaal! echt leuk om jullie zo te volgen X