Zin en zen van de onsen.

2 september 2015 - Hakone, Japan

Dinsdag 1 sept.

Weer alles ingepakt en met de hele handel weer naar de trein. Hilde vindt het elke keer weer geweldig als we met de trein gaan. Ze juicht steeds weer als we het haar vertellen en als we een dagje niet gaan vraagt ze ook of we met de trein gaan. Dus dat zit wel goed.

Om Hakone te bereiken stappen we twee keer over waarvan de laatste overstap op de bus is. Hakone ligt in de bergen tussen Mt. Fuji en de stille oceaan. Het is op en top toeristen gebied waar vooral Japanners uit Tokio komen om van de drukte te vluchten voor een weekend. Er is een groot meer waarop gevist kan worden maar waar wij met een piratenschip over hebben gevaren. Een groot schip met drie masten. Die heel erg kitsch is geverfd. We hadden gezegd tegen Hilde dat we de dag na aankomst zouden gaan varen. Dat bleek bijna in het water te vallen door het slechte weer.  Veel regen, wind en onweer. Hilde was even ontroostbaar. Doordat ze het niet kon loslaten hebben we meerdere keren gevraagd of, nu het weer beter werd, ze toch gingen varen. En smiddags hadden we geluk.

Hakone is een vulkanisch gebied, het meer is gevormd doordat een vulkaan een paar duizend jaar geleden instortte. Aan de andere kant van het meer staat op dit moment een vulkaan op springen. Een kilometer rondom die vulkaan is afgezet en er zijn maar een paar mensen die toegang hebben tot het gebied. Het kabelbaantje wat over de vulkaan gaat is daarom gesloten, helaas.

We hebben de hele sightseeingtour van het gebied gedaan, zover mogelijk, tot aan het afgezette gebied en via de andere kant van de berg terug naar onze Ryokan.

We zijn twee avonden in de onsen geweest. Een onsen is een bad dat vol loopt met water afkomstig van een warmwaterbron van onder de grond. Dit water wordt een klein beetje vermengt met koud water. Er zijn twee baden; de eerste is heel warm en de tweede is nog warmer, bijna heet. Voor dat je het bad ingaat moet je je helemaal wassen van top tot teen. De Ryokan zorgt voor badschuim, shampoo, scheerspullen, slippers en een yukata (kimono). Zelfs voor Hilde hadden ze een yukata klaargelegd. Mannen en vrouwen morgen niet samen badderen maar er is genoeg gezelschap. Het is een soort turksstoombad. Liesbeth is met Hilde geweest. Ze vond het even spannend; eerst met haar tenen voelen en daarna met de voeten en billetjes en zo langzaam helemaal in bad. Toen ze eenmaal door was wilde ze er niet meer uit. De volgende dag ging ze weer graag mee.

Na twee dagen hebben we Hakone ingeruild voor Kyoto. We hopen wel dat we nog een onsen tegenkomen.

1. Nellie:
    5 september 2015
    Dit klinkt al als een toekomstige ak-les! ;-)
  2. Joke scheij:
    8 september 2015
    Je mag daar slurpen Liesbeth en leuke foto van Hilde en de noedels. xx