Memories of A Geisha

4 september 2015 - Kyoto, Japan

Donderdag 3 september

Na een dag reizen om 15:00 uur aangekomen in Kyoto, ingechecked. En de stad ingegaan. Hilde achter in de kinderdraagzak. Onderweg naar een tempel is ze in slaap gevallen.. Ze heeft .....  Ze zeggen de grootste houten tempel van Japan, gemist! Het was inderdaad indrukwekkend groot. Ze waren bezig met renoveren, het hoofdgebouw was het deel dat al klaar was, heel erg mooi. We mochten naar binnen, maar wel onze schoenen uit en als je wilde kon je daar mediteren of bidden. Wij bekeken het houtsnijwerk en beschilderingen en zijn weer verder gegaan.

Na een klein rondje door de buurt te hebben gelopen en iets gegeten te hebben zijn we ons bed ingedoken.

Dag 2 in Kyoto. Het schijnt dat bijna elk grote stad in Japan een eigen aquarium in bezit heeft, zo ook Kyoto. Het leek ons leuk om voor Hilde deze te bezichtigen. Het was een wandeling van twintig minuten vanaf het station langs het spoor. Aangesloten aan het aquarium was een openbare park met glijbaan en speeltoestellen. Aangezien deze best spaarzaam zijn we heel even gestopt voor Hilde. Even een paar keer van de glijbaan zodat wij even op adem konden komen. Vervolgens hebben de pinguïns, zeehonden, en dolfijnen bekeken. Wat ik heel bijzonder vond was om de lokale salamander te zien. Deze is net zo groot als een zeehond en komt voor in een rivier (naam ben ik vergeten) in Japan.

In de middag hebben we ons aangesloten bij een gids die ons een Geisha toer heeft gegeven. Super interessant! Wandelend in de regen door de oude wijk van de stad vol met oude, houten theehuizen. Hele romantische straatjes. De geisha in Kyoto heet geen geisha maar Geiko omdat zij zich willen onderscheiden van de vrouwen die deze naam 'Geisha' ook gebruiken misschien met,  in hun ogen, onzuivere bedoelingen. De Geiko is een entertainer en gastvrouw, waar geen seksuele handelingen bij komen kijken. De Geiko heeft een aantal jaar een opleiding gekregen en al die jaren in een bordinghouse gezeten, waar ze door de okiya,  de geikomoeder, is verzorgd en opgeleid. Tijdens de opleiding heten de meisjes Maiko ipv Geiko en werken zij gratis inruil voor kost, inwoning en opleiding. Ze zien er ook iets anders uit. Als ze klaar zijn met de opleidng mogen ze zich Geiko noemen en kunnen ze er zelf geld mee verdienen.

1. Mike:
    7 september 2015
    Klinkt als een mooie vakantie Alex!
  2. Dennis Kort:
    7 september 2015
    Gaat lekker he... genieten man..x
  3. Joke scheij:
    8 september 2015
    Leuk hoor die reis van jullie en fijn dat Hilde zo makkelijk is op onderweg. xx
  4. Danny:
    9 september 2015
    Hoi Alex, leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier daar aan de andere kant van de wereld!!!