Naar het strand!

11 september 2015 - Nishimuro, Japan

Hiroshima was klaar. Het is tijd om verder te gaan maar waarheen? We willen eigenlijk naar Nagasaki. De twijfel slaat toe. Zal Nagasaki net zo een stad zijn als Hiroshima? Willen we dat? Ja en nee. Ja vanwege de geschiedenis van de tweede wereld oorlog en vanwege een klein stukje van de stad dat vroeger aan de Nederlanders werd toebedeeld, Dejima.

Dejima was eigenlijk een eiland dat als handelscentrum voor de VOC diende. De Portugezen waren de eerste Europeanen in Japan en brachten het christendom en wapens. De Portugezen wilden eigenlijk de Japanners bekeren maar dat mocht niet. Toen bleek dat  dit stiekem toch gebeurde werden ze verbannen. Toen kwamen de Nederlanders en die moesten beloven dat ze alleen handel kwamen drijven. Dit lukte en voor meer 200 jaar was Nederland het enige westers land dat contact had met Japan (een stukje geschiedenis kort samengevat).

Nagasaki zat vol. Tenminste, er waren alleen hele dure slaapplekken voor ons beschikbaar en daar hadden we geen zin. We moesten opzoek gaan naar een alternatief. Alex had al gezocht naar een plek aan het strand en was gestuit op een plekje dat Shirahama heet. Het was een gok en om eventueel leed te besparen hebben maar twee overnachtingen geboekt. Dus met de trein naar Shirahama. Aangekomen beviel de plek ons wel. We hebben geprobeerd ons verblijf te verlengen maar helaas, ze waren 'overbooked'.

De volgende dag naar het strand en verder niets. Heerlijk!

En de volgende dag naar Osaka, voor de laatste 4 dagen en dan zit ons eerste land er op en vliegen we verder!

1. Evita:
    14 september 2015
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's!