De weg naar Ho Chi Minh City

12 oktober 2015 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Een paar dagen later dan gepland komen we savonds via Kuala Lumpur aan in Ho Chi Minh City (Saigon?), Vietnam. Na alle douane formaliteiten te hebben afgerond en de stempel van het land in ons paspoort erbij gekregen te hebben liepen we richting onze koffers. Vietnam, een land met een roerige geschiedenis en een communistisch hart, dat moest wel een bijzonder verblijf worden. Omdat de douane controle lang duurde waren onze koffers de laatste koffers op de bagageband. Mooi, we hoefden niet lang te wachten. Bij het boeken van het gastverblijf hadden we aangegeven dat we van de luchthaven opgehaald wilde worden. Helaas bij het verlaten van de aankomsthal stond er niemand. Toen maar even een simkaart gekocht en wat geld gepind.  Lies ging toen met Hilde naar buiten op zoek naar een bordje van het hotel of een bordje met onze namen er op. Helaas, geen van beide. Met de nieuwe simkaart naar het hotel gebeld en bleek ons ophaalverzoek niet was doorgegeven. Het hotel adviseerde een metertaxi te nemen en het bedrag mocht niet hoger dan 200,000 Vietnamese dongs kosten. Bij het verlaten werd ons een ritje aangeboden voor 500,000. Hierop meteen nee gezegd en het maximale te betalen bedrag gemeld. Uiteindelijk is de meneer hiermee akkoord gegaan en we kregen een medepassagier erbij.
Bij het verlaten van de luchthaven was meteen duidelijk dat HCMC (Ho Chi Minh City) een hele drukke stad is. Overal scooters, overal drukte! We reden een achteraf buurtje in. Als dit HCMC was dan was het een grote tegenvaller. Na dat onze medepassagier was afgezet reden we de buurt uit en kwamen we terecht op lange brede wegen die ons door de stad leidde. Dat was gelukkig anders. Overal langs de straten wapperden twee rode vlagen; een met een gele ster (Vietnamese vlag) en een met de hamer en sikkel. Dit was het land van communisme. Posters met Ho Chi Minh sieren de billboards en de muren van hoge gebouwen; ter nagedachtenis aan de vrijheidsstrijd die hier vlak na WW2 begon en die pas in 1976 ten einde kwam.
Een half uurtje later komen we aan in ons verblijf: townhouse51. Hier kregen we een welkom die we nog niet gekend hadden. Als eerst een upgrade naar een ruimere kamer voor dezelfde prijs, ten tweede wordt alles over het hotel super vriendelijk verteld en ten derde worden de aangeboden excursies met ons doorgenomen (inclusief de positieve en negatieve kanten van elke excursie). Misschien was het allemaal net iets te veel na een lange dag maar we zijn akkoord gegaan met twee excursies, de eerste meteen al de volgende dag om half 8 in de ochtend, naar de machtige Mekong delta.

1. Joke scheij:
    19 november 2015
    geweldig hoe jullie dit allemaal doen en dat met Hilde